Waarom Pilates veel goeds kan doen bij rugklachten?

 In Blog, Geen categorie

Pilates….wat?

Pilates is binnen de sportschool een groepsles om diepere specifieke spieren te versterken. Deze diepe spieren zijn precies de spieren die instaan voor je houding en daardoor kun je een innerlijke spierkracht ontwikkelen, een spierkracht die het skelet beschermt en je lichaam de nodige ervaring van stevigheid, innerlijke steun en controle geeft. Kenmerkend wat Pilates onderscheidt van alle andere sporten en oefenmethoden is dat alles draait om controle, concentratie, centralisatie, ademhaling, precisie en vloeiendheid. Het zijn vormoefeningen die mensen sterk bewust maken van hun eigen lichaam en heeft daarom een sterk heilzaam effect.

Chronische en intermitterende rugklachten

Chronische rugklachten zijn rugklachten die langer dan drie maanden onafgebroken aanwezig zijn. Intermitterende rugklachten zijn rugklachten die een periode aanwezig zijn dan weer helemaal verdwijnen en later weer terugkeren. De laatste jaren wordt Pilates meer en meer gebruikt in de behandeling van deze rugpijnen en dat is niet geheel onterecht en dat zal ik in het verloop van dit artikel zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. Initieel is het slachtoffer worden/blijven van chronische lage rugpijn onmogelijk als het stabiliserend en sturend vermogen van de romp musculatuur optimaal is. Daarbij komt dat mensen die op subtielere, waarnemende wijze (van binnen) hun spieren kunnen voelen en aansturen veel minder kans maken op het ontwikkelen van lage rugklachten. Een derde factor in een gezonde rug is ‘weten’, kennis hebben over hoe je rug werkt en wat voor invloed andere factoren zoals stress of emoties (onbewust) hebben en deze ook herkennen of erkennen. De functie van de lage rug is letterlijk en figuurlijk  ‘support’.

SUPPORT

Ik zal nu ingaan vooral op de letterlijke anatomische uitleg over hoe de spieren en gewrichten in de lage rug ontworpen zijn om het middelpunt van je lichaam de noodzakelijke support te geven omdat dan meteen duidelijk wordt waarom Pilates zo veel goeds kan betekenen. Een lesje anatomie in een notendop. Support maar dan teruggebracht in het lichaam en dan naar de anatomische structuren is de  vier-eenheid van:

  • lumbosacrale stabiliteit  ->  ‘de doos’ -> het stevige geheel, stevigheid van bekken en rug ten opzichte van elkaar
  • de diepe ‘core’ musculatuur -> ‘de zijwanden’ -> diep liggende spieren die rondom om het bekken en de lage rug heen zitten (als een soort ‘innerlijke’ rugbrace),
  • diaframa  -> ‘de deksel’ -> ademhaling ‘voor de juiste innerlijke druk’
  • bekkenbodemspieren -> ‘de bodem’ ->’voor de juiste innerlijke druk’

! Als er iets in deze vier-eenheid uit balans is dan wordt de kans op het ontwikkelen of in stand houden van rugklachten groter. De metafoor van de ‘doos’ is eigenlijk het stevige centrum van je lichaam waar je ‘support’ vind en ‘gesteund’ voelt als de grotere spiergroepen met jou in beweging zijn of als je wat langer in een houding bent zoals bij zitten, staan of liggen.  Als je support ‘niet thuis’ is dan zullen de grote spiergroepen het proberen op te vangen terwijl ze daar helemaal niet voor gemaakt zijn. Dat kost energie en levert uiteindelijk alsnog klachten op want dat is verre van efficiënt.

 

Motor-Controle

Vanuit de wetenschap is bekend dat als men een periode van lage rugklachten heeft meegemaakt dit een behoorlijke impact heeft op dit ‘core’ syteem’ eigenlijk is deze fijne aansturing dan alsof het nooit bestaan heeft en uit de aansturing van het lichaam verdwenen. We noemen dat ‘afwezigheid van motor-controle’. De route is eigenlijk uit het navigatie systeem verdwenen zonder dat je het door hebt gehad. De pijnklachten zijn dan verdwenen of afgenomen maar de stabiliteit werkt niet optimaal, waardoor de rug niet vloeibaar en harmonieus zijn werk kan doen. Dat vraagt uiteindelijk om een terugkeer van de overbelastingsklachten. De rug verzwakt bij elke periode van klachten steeds meer waardoor er uiteindelijk chronische en aanhoudende klachten ontstaan.

De rugkrachten weer bundelen met Pilates

Een oplossing of verbetering van de problemen is bij uitstek voor elkaar te krijgen met Pilates omdat Pilates  niet alleen de kleine, diepe, stabiliserende spieren weer laat herontdekken/voelen maar ze ook weer met elkaar kan verbinden en kan laten samenwerken. Hiermee wordt de ‘motor-controle’ oftewel de  gezondere bewegingsroutes weer in ere hersteld en tevens veelzijdiger en rijker en dat is in de tijd een groots wapen in de strijd tegen rugklachten.  Maar eenmaal de route gezien dan wijk je er niet meer vanaf.

Waarom werkt Pilates bij de ene persoon wel en de andere niet?

Voor het meest subtiele effect is het belangrijk dat je je overgeeft aan een stuk gerichte concentratie, vertraging en heel rustig sturen en voelen in je lichaam. Dat kan voor een persoon die niet gewend is stil te staan en wat ongeduldig is (grote stappen snel thuis) of de niet-stilzitters het allermoeilijkste onderdeel zijn aan Pilates. Want om te komen tot subtiel voelen en diepe spieren aansturen is wel enige tijd en oefening nodig……en gun jij jezelf deze tijd en sta jij jezelf toe om dit te laten gebeuren (meer zachtheid meer geduld). Aan de andere kant is ook heel duidelijk dat juist mensen die moeite hebben met wat ik in de laatste regels beschrijf precies de mensen zijn die rugklachten ervaren (door typerende grovere, snellere beweegpatronen). Pilates zou voor iedereen met rugklachten kunnen werken maar het verschil in effect wordt gemaakt in de mate waarin de persoon zich aan de oefening in het moment kan overgeven of in ieder geval de intentie daarvoor heeft of het nu al wel lukt of niet.

Meer informatie

Met regelmatig starten starten wij een beweegprogramma Pilates(zes opbouwende lessen) speciaal voor vrouwen met rugklachten, ook geven we informatiebijeenkomsten om dames te informeren. Via de volgende link kunt u daar meer over vinden:

PILOT: PILATES VOOR VROUWEN MET RUGKLACHTEN

 

 

 

 

 

Recent Posts
nl_NLDutch
nl_NLDutch