Ware ontspanning, wat is dat?

 In Blog

Bij het woord ontspanning zijn we geneigd te denken aan activiteiten die ons afleiding bezorgen van de stress in ons leven, zoals TV kijken, je op de bank installeren met een goed boek of op bezoek bij vrienden. Maar is ontspannen eigenlijk echt wat je dan doet? De praktijk wijst uit van niet.

Externe aandacht 

Misschien verrassend maar de bovengenoemde ontspannende activiteiten zijn nog steeds een vorm van inspanning. De aandacht wordt in beslag genomen door bronnen buiten onszelf. (TV, boek, partner). Je geeft je geestelijke aandacht aan de buitenwereld (de energie stroomt naar buiten). Het zijn dan ook niet zozeer ontspannende activiteiten maar afleidende activiteiten. Door afleidende activiteiten de aandacht te geven zijn we minder aangesloten op onszelf en waardoor je zelfgevoel verliest. Je ervaart vooral de buitenwereld maar niet jezelf.

Heb je ooit een film gezien die zo intens was dat je helemaal in de film getrokken werd? Misschien trapte je zelfs op het gaspedaal bij de spectaculaire achtervolgingsscène, hield je je adem in op het moment dat er een moord werd gepleegd of vond je jezelf uiteindelijk in tranen zonder realiteit. Het object van buiten (in dit voorbeeld de film) heeft je in beslag genomen. Je bent uitgecheckt, afgeleid van je eigen gevoel.

We gaan op vrijwel dezelfde manier door ons eigen leven. We concentreren ons op of worden automatisch opgezogen door dingen buiten onszelf. Onbewust laten we dat zelf laten gebeuren. Er komt een moment waarop dat spanning oplevert omdat je het punt voorbij bent dat je nog echt aangesloten bent op jezelf, je zelfgevoel. Ongemerkt kom je steeds verder van jezelf af te staan. Gek genoeg hoef je het helemaal niet in de gaten te hebben dat je spanning opbouwt,  je raakt er zo aan gewend dat je het niet eens meer opmerkt. Je staat er niet bij stilt.

Interne aandacht

Diepteontspanning is jezelf de mogelijkheid geven om honderd procent bij jezelf in te checken en jezelf bewust te worden van spanning voordat deze optreedt en schade aanricht. Alleen door je aandacht helemaal af te stemmen op je lichaam van binnen is diepteontspanning mogelijk en kom je in contact met je enige echte pure zelfgevoel die je de weg wijst naar waarheid, balans en gezondheid.

Enkele effecten van de diepteontspanning:

  • Vermindering van stress
  • Beter in en door slapen
  • Activering van zelf helend vermogen van het lichaam
  • Verhoging van de concentratie
  • Meer (innerlijke) rust en ontspanning
  • Makkelijker keuzes maken

Hoeveel spanning ervaar jij op dit moment? Doe een lichaamsscan.

Een van de beste manieren om lichamelijke spanning te herkennen, is het volgende onderzoekje uit te voeren (dat duurt maar een minuutje). Probeer dit drie of vier keer per dag te doen.

Zoek een plekje waar je comfortabel kunt zitten of liggen en waar je even ongestoord bent. Scan je lichaam op spierspanning. Begin bij je kruin en daal langzaam af naar je tenen. Stel jezelf daarbij de volgende vragen:

  • Frons ik mijn wenkbrauwen?
  • Klem ik mijn kaken of mijn lippen opeen?
  • Houd ik mijn schouders opgetrokken?
  • Zijn mijn armen gespannen?
  • Span ik mijn dij-en kuitspieren aan?
  • Houd ik mijn tenen gekruld?
  • Voel ik me ergens in mijn lichaam ongemakkelijk?

Met enige oefening kun je binnen een minuut je lichaam scannen op spanning. Wanneer je spanning constateert, wil je daar natuurlijk iets aan doen.

Diepteontspanning-ervaringssessie

Kom voelen wat diepteontspanning is en voor jou kan betekenen door een diepteontspanning-ervaringssessie bij ons te volgen. De eerst volgende sessie is op vrijdagavond 24 juli van 19:00 tot 21:00. Deelname aan de sessie kost 15 euro (exclusief ticket service kosten). Opgeven kan via onderstaande link:

https://www.nancyvanderhoek.nl/eventbrite-event/diepteontspanning-ervaringssessie-maximaal-8-personen/

 

Recent Posts
nl_NLDutch
nl_NLDutch