SELF MYOFASCIAL RELEASE VOOR BETERE SAMENWERKING TUSSEN ZENUWEN EN SPIEREN

 In Blog, Geen categorie

Het lichaam heeft intrinsiek de wens om vloeiend, spanningsvrij en gevarieerd in alle richtingen te bewegen, op het moment dat het lichaam niet meer zo natuurlijk wordt gebruikt als het bedoeld is ontstaan er langzaam maar zeker disbalans. Veel van deze disbalans wordt niet echt opgemerkt in de gewoontes en routines van alledag die de aandacht van het lichaam afleiden maar hebben wel degelijk diverse en subtiele gevolgen voor je energiehuishouding.

Rebalancing Fitness Programma training 1: 

Goeie dag deze dag! Hoe is het met jou vandaag de dag? Met mij (Jonathan) goed en ook wat positief gespannen.  Vandaag is de eerste dag van het Rebalancing Fitness Programma. Dat is een Zes weken beweegprogramma van zes trainingen van een uur op een vast tijdstip in de week. Dit programma heb ik speciaal geschreven om mensen fitter te laten voelen op een fundamenteel niveau. Het is de bedoeling dat we dit programma met regelmaat gaan starten om veel mensen de kans te bieden op de ervaring van een lichamelijk reset. Mijn programma is eenvoudig te doen en ook voor iedereen. Het is voor diegenen die open staat voor een correctieve methode van bewegen en trainen. We beginnen bij de basis, gecontroleerd, op je eigen tempo. We focussen op je houding en voor een betere samenwerking tussen de zenuwen en de spieren, waardoor we balans herstellen in het lichaam. Deze blog heb ik geschreven om meer achtergrond informatie te geven over wat we in les 1 gaan doen waarin ik gekozen heb om vooral met ademhaling en foamrollers aan  de slag te gaan. Waarom leest u hier:

Wat is een disbalans in het lichaam?
Een disbalans in het lichaam is wanneer de samenwerking tussen bijvoorbeeld spieren minder aanwezig is. Samen wordt dus ‘weggecijferd’ en ‘Werking’ blijft alleen doorgaan. Natuurlijk zijn er op meerdere plekken in je lichaam waar een disbalans kan ontstaan.

  • voor- en achterkant van je lichaam
  • linker- en rechterhelft van je lichaam
  • organen
  • de (samen)werking van de Biceps en Triceps

Waar het in mijn beleving vooral om draait is de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft.

Wanneer het daar wat kalmer wordt, voel je dat resultaat ergens tussen je hoofd en voeten.

Hoe ontstaat een disbalans?

  • Dat is voor iedereen verschillend. Enkele voorbeelden van een oorzaak dat een disbalans kan creëren:
  • Een algehele minder goede samenwerking van de spieren en het zenuwstelsel
  • Een onderontwikkelde kracht in de Core.
  • Emotionele uitdagingen in ‘t leven
  • Continue dezelfde beweging uitvoeren (passief of actief)
  • Nog geen goede techniek bij sporten/bewegen

De reden waarom ik deze les heb gecreëerd, komt doordat ik zelf in een soortgelijke lichamelijke situatie zat en er voor gekozen had om het anders te benaderen. Nu beweeg ik bewuster en voel ik ook wanneer het genoeg is. Ik laat je proeven waar ik al een tijd mee bezig ben voor mezelf en voor de ander.

Wat staat er vandaag op het menu?

Ademhalen

  • bewust worden van je centrale punt van je lichaam
  • je core
  • je ademhaling
  • de uitvoering van de bewustwording.

Foamrollen of Self Myofascial Release (SMR)

Wat het heel eenvoudig betekent, loslaten of losmaken van je fascia in je lichaam. Fascia kan je vergelijken met een laken. Je hebt een netwerk van lakens in je lichaam die over een groot oppervlakte verbonden zijn met je spieren, organen, gewrichten en botten. Wanneer er een disbalans is ontstaan in je kuit kan deze spanning creëren in je nek, schouder of hoofd.
Een situatie van een disbalans is dat je bijvoorbeeld tijdens veel zittend werk opgeslagen spanning voelt in je lichaam. Daarbij komt ook nog werkdruk bij kijken in vorm van een deadline die je krijgt van je leidinggevende en die je mentaal overneemt en integreert in je systeem. Na een periode van stress, kan je last krijgen van je onderrug en misschien ook je nek… Je bent meer bezig met je werk en de wensen van een ander en je laat jezelf in dit proces los.

Tijdens SMR gaan we enkele spiergroepen foamrollen en ook zal je kennis maken kunnen maken met het mentale deel van jezelf.

“Mag ik van mezelf loslaten…?”
“Hoe reageert ik als mijn lichaam bij spanning voelt?”
“Wat doe ik bij lichamelijke spanning?”
“Hoe adem ik bij spanning?”
“Adem ik nog…?”

Op deze afbeelding zie je een skelet met fascia. Zoals je kan zien loopt het bindweefsel vanaf je voet, langs de kuit en bovenbeen, heup, ribbenkast tot aan de onder- en achterkant van je schedel. Door te werken met Fascia kun je zelf een goede indruk krijgen van hoe jou lichaam reageert en hoe het je gedachten en energie beïnvloed.  Zo komen ademhaling, voelen en letterlijk en figuurlijk loslaten samen om fundamenteel de balans in het lichaam te herstellen.

 

 

 

Recent Posts
nl_NLDutch
nl_NLDutch